یخدون
یخدون

یخدون

لواشک به طعم قدیم

دیروز رفتم سروقت یخچال دیدم پنج شیش تا از آلوسیاه های کیلویی۴۵۰۰ت یه نموره نرم شده

منم یه اینور اونورو نگاه کردمو [:S026:] انداختمشون تو شیر جوش معروفمو( که هرچیزی توش جوشیده میشه الا شیر) یه دیس لواشک ازش ساختم

چه لواشکی بشه این لواشک

الانم تو مرحله سخت و زجر بده خشک شدن هست

بوی خوب آلو که تو خونه پیچیده بود و مراحل ساختن لواشک منوحسابی بردن به قدیما

وقتایی که این موقع ها مراسم لواشک پزون داشتیم

یعنی عالمی داشتیما

یه فس که موقع شستن آلو ها آلوهارو گلچین میکردیمو میخوردیم یه فسم آب آلو میگرفتیم میخوردیم یه فسم اون گوشت آلویایی که دیگه از آبکش رد نمیشدنو خلاصه فشاری از ما میافتاد تو این مراسم

بعدم هر دیسی رو که مادر گرام آب آلو میریخت سریع میزدیم به ناممون که این مال منه ها هرکی بهش دست بزنه نزده ها

بعدم که میزاشتیم خشک بشه

تومرحله خشک شدن که از سختترین مراحل لواشک پزون بود یه دفعه میرفتی سروقت لواشکه میدی اع یه حفره کوچیک همچین تمیز از گوشه توش ایجاد شده همونجا داد میزدی که کی انگشتشو کرده تو این لواشک و این به معنی اعلام این بودکه دخل اون لواشک قبل از خشک شدن اومده

حالا اگه بزرگواری میکردیو صداشو درنمیاوردیو خودتم یه ناخنک میزدی و میرفتی فرداش میومدی میدیدی اع نصف لواشکه نیست بعد دیگه نمیتونستی بزرگواری کنیو دادو بیداد که این دیروز فقط یه حفره کوچیک توش بود پس منم میخوووووورم که آخرش ختم میشد به حرف مادر گرام که همین یه دیسو اینطوری خوردید بقیشو بزارید خشک شه برای زمسسستوووووووون اون موقع میبینمتون تو اون شبای بلند که باید همدیگه رو نگاه کنید.....

خلاصه دیروز به مامانم میگم یعنی دیگه میوه له نمیشه ما بریم بخریمش لواشکش کنیم

بعد به این نتیجه رسیدیم که با پیشرفت تکنولوژیو سردخونه هایی که اومده دیگه میوه کم رو به خرابی میره وما زمستونا به جای لواشک میتونیم خود آلو رو بخوریم 

حالا ما باید از این پیشرفت خوشحال باشیم یا نه بخاطر نداشتن مراسم لواشک پزون ناراحت؟

من میگم یا نه بخاطر نداشتن مراسم لواشک پزون ناراحت

نظرات 3 + ارسال نظر
گلنوش شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:37

سلااااااااممممممممممممممممممممممم
وای حدیث فقط لطف بزرگی کردی که عکسشو نذاشتی چون همین الانشم من دارم ضعف می کنم :-S
=)) یعنی توصیفات عالی بود دقیقا هممون تجربه همچین چیزایی رو داریم
یادمه کوچیک که بودیم وقتی می رفتیم خونه پدربزرگه خاله خوبمون برامون از این لواشکا درست می کرد عاشقش بودمممممممممم
دقیقا بعضی وقتا هم طاقت نمیاوردیم و همونجوری شل میاوردیم با قاشق می خوردیمش
شونصدتا جای انگشتم روش میذاشتیم چون 5 مین یه بار می رفتیم ببینیم خشک شده یا نه
انقد هوس کردممممممممممممممممممممممممممم
سال هاست دیگه از اون لواشکا نخوردم
قدیما همه چی بهتر بود
همسایه روبه رویی مون هر سال درست می کنه و می ذاره خشک میشه و من هر سال شاهد و ناظر اینهمه مراحل هستم :( ( طفلکی خودم )
منم می گم به خاطر نداشتن مراسم لواشک پزون ناراحت :(
ولی فک کن من لواشک درست کنم بذارم تا زمستون بمونه یعنی عمرا فوقشششششششششش بذارم خشک شه این نهایت طاقت منه :-"
عاشق شیرجوشتم شدم به شدت
داشتی لباشک می خوردی یاد منم باااااااااااااااااااااااااااااش نوش جان

سلاااااااااااااااااام رییس‌
ممنون رییس شما به ما لطف داری وگرنه خودت بامزه تر تعریف کردی رییس
الهی من بجردم رییس هوس لواشک چرده
همسایشونم بیتلبیته بهشون لباشک نمیده
همسایه هم همسایه های قدیم
واااااااااللا با این همسایه هاشون
شیرجوشم فدای رییس
والا لواشکه چیزی ازش نمونده بس که همه تیکه تیکش کردن
کاش میشد یه تیکه برات آپلود میکردم
معلوم نیس این دانشمندا چه درستی میکنن

سوگلی یکشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 13:46

مام ازینا درست کردیم
ووویی چجوری اینارو میخورید.من قد یه بند انگشت لاوشکو نصف روز تو زیر زبونم نگه داشتمتا طعمش میومد اینجوری میشدمبعد دوباره اینجوری میشدم

به سلامتی رفیقای قدیم که لواشکشونو نصف میکردن تا رفیقشون از فراق لواشک نصف نشه

ریحون جمعه 24 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:30

آآآآآخ دلم آب افتاد حدیث!
ببین ساعت ۶صبح با آدم چیکار میکنی!!!

دهنت آب افتاد دلت به تاپ تاپ افتاد؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا عکس نذاشتم که
اصلنم خوشمزه نبود خودتو ناراحت نکن
شیش صبی میای در یخدون باز میکنی همینه دیگه
شیش صب توباید در یخچالو بازکنی دختر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد